Volkswagen Golf I Cabriolet

1.6 liter 4 cilinder

Volkswagen Golf

In 1974 werd de Volkswagen Golf onthuld. Dat het conservatieve Volkswagen met een dergelijke auto kwam was ongelooflijk. De Golf was zeer modern dankzij de styling van Giugiaro en de technische layout: de motor dwars voorin met voorwielaandrijving, in plaats van een luchtgekoelde motor achterin. Volkswagen was hier niet de eerste mee, maar het zette wel de toon in de klasse. De Golf was een stuk moderner dan Opel met zijn Kadett en de Ford Escort, die nog rondreden op bladveren, met starre achteras en achterwielaandrijving.

De Golf I werd geproduceerd van 1974 – 1983. In 1976 verscheen de 1e GTI en 1e diesel (1.5), in 1978 de 1e cabrio en de 1e GTD. De Golf II is de opvolger en is in productie tot 1992. De Golf Cabrio II wordt niet gefabriceerd, de Golf I werd als cabrio verder geproduceerd.

Dit exemplaar

44.000 km, volledige historie, verzamelaarsexemplaar!

Een 1e blik op de Golf cabrio, ingeruild bij collega Terpstra, deed mijn hart sneller kloppen. Wat een fantastisch puur exemplaar! De auto verdween kort daarna naar een autoliefhebber pur sang in het westen des lands, teleurstelling, een gemiste kans. Echter, de koper was geen onbekende van ons (understatement), lang verhaal kort, we wisten alsnog de hand te leggen op dit werkelijk sublieme exemplaar. De Golf I cabrio is een waar icoon, in deze uitvoering een supericoon: lakkleur en kap: Alpinweiss, binnenbekleding: HA/Laskyweiss, lichtmetalen wielen  met binnenkant weiss. Wat een zeldzame en  prachtige combi!

De Cabrio verkeerd in uitstekende staat: onderkant, lakwerk, binnenbekleding, velgen, interieur, kap, motor- en kofferruimte, alles om “door een ringetje” te halen. Alles functioneert zoals het moet funtioneren.

Instappen in de Cabrio tovert onmiddellijk een glimlach op je gezicht. De kap naar beneden, een ultiem gevoel van vrijheid maakt je van je meester. Onthaasten in optima forma, rustig cruisen en genieten van de omgeving. Dat gaat niet onopgemerkt, getuige de vele “opgestoken duimpjes” tijdens de testrit. In de brochure als volgt omschreven: “Der Sonne entgegen. Mit sich und der Welt eins.“ Prachtig toch?

De Cabrio is door collega Terpstra volledig nagezien, van nieuwe banden t/m nieuwe distributieriem, een rekening met details van het uitgevoerde onderhoud uiteraard aanwezig. Leuke bijkomstigheid, de auto is tevens voorzien van een recentelijk door VW afgegeven “Zertifikat, über den Auslieferungsstatus 1987” op basis van opgegeven chassisnummer. De “individualausstattung” was:

  • M110 Synchrongetriebe 4+E (handbak)
  • M130 2 Beckengurte m. Retractor hinten (heupgordels met oprolmechanisme achter)
  • M430 Wärmeschutz-Verbundglas-Windschutzscheibe (gelaagde voorruit)
  • M568 Rundum-Wärmeschutzverglasung grün (rondom warmtewerend glas, kleur groen)

De Cabrio is vanaf 2014 aantoonbaar geschorst geweest. Na deze stilstand is de Cabrio volledig startklaar gemaakt voor aflevering: nieuwe APK tot 12 maart 2023, groot onderhoud uitgevoerd en nieuwe banden gemonteerd.

Mooier dan dit gaat het niet worden en ga je het niet vinden!

 

Onderhoudsbeurten

  • 14.393  /  11-07-1990
  • 17.000 /  27-07-1992
  • 19.029 /  27-07-1994
  • 21.202 /  29-07-1996
  • 22.945 /  05-08-1998
  • 33.020 /  09-08-2000
  • 38.531 /  12-08-2004
  • 42.768 /  20-11-2008
  • 43.570 /  11-10-2011
  • Schorsing vanaf 2014
  • 43.847  /  12-03-2021

Huidige km stand: 44.023 km

 

Aanwezig

  • Origineel afgestempeld onderhoudsboekje
  • Origineel Golf gebruikershandleiding
  • Origineel VW boardmap
  • Twee sleutels
  • Origineel VW afleveringscertificaat inclusief fabriekscodes opties
  • Diverse Duitse APK rapporten
  • Factuur groot onderhoud

Kenteken: K-396-TT

Merk: Volkswagen

Type: Golf I 1.6

Uitvoering: Cabriolet

Motor: 4 cilinder  1.595 CC  55 kW, 74 PK

Bouwjaar : 1987

Afgelezen km stand: 44.023 km

Datum 1e toelating: 28-07-1987

Datum 1e afgifte NL: 17-04-2021

Vraag een proefrit aan
Deel deze auto